Ultieme Guest Blogging Guide

Het goed onder de knie hebben van het uitzetten van een effectieve guest blogging strategie kan zijn vruchten zeer goed afwerpen. Guest blogging is in toenemende mate zeer populair en een zeer effectieve strategie om uw merk te promoten mits goed uitgevoerd.

Waarom deze strategie zo interessant is wordt onder andere duidelijk aan de hand van de volgende statistieken:

  • Er bestaan meer dan 160 miljoen blogs op het internet (Nielsen/McKinsey)
  • Er worden meer dan 1.6 miljoen blog posts per dag gepubliceerd wat neerkomt op ongeveer 19 blog posts per seconde! (Technorati)
  • Meer dan 70% van de consumenten geeft aan dat blogs hun aankoopbeslissing heeft beïnvloed wat velen malen groter is dan de traditionele media. Dit komt onder andere omdat bloggers niet afhankelijk zijn van een merk en dus meestal een onafhankelijke mening verkondigen (Hubspot)
  • Meer dan 80% van de internet gebruikers leest op zijn minst 1 blog post per dag. (Hubspot)
  • 78% van de internet gebruikers doet online onderzoek alvorens een product aan te schaffen (Hubspot)
  • 38% van de bloggers schrijft over merken die ze goed of juist slecht vinden (Technorati)
  • 89% van de journalisten doet onderzoek via blogs (Cision)
  • De gemiddelde cost per lead is 62% lager voor inbound marketing dan voor outbound marketing (Hubspot)
  • Volgens een onderzoek van Technorati in 2011 blijkt dat 14% van de bloggers een fulltime inkomen verdient met bloggen maar dat dit voornamelijk fulltime professionele bloggers zijn ingehuurd door bedrijven.

De overgrote meerderheid echter blijkt niet betaald te krijgen voor hun inspanningen en blogt uit persoonlijke redenen zoals delen van kennis, mening uiten, meer betrokken raken bij passies.
Sommige krijgen nog wel iets betaald d.m.v. enige advertentie inkomsten of wanneer zij uitgenodigd worden om te komen spreken op een conferentie maar het overgrote deel blogt vanuit de behoefte om hun passie te delen.

Quote: “People influence people. more than a recommendation trusted referral influences broadcast message.” – Mark Zuckerberg
facebook mark zuckerberg

Wat heb je de blogger te bieden?

Ga eerst na wat je te bieden hebt zodat je ongeveer weet welk kaliber blog je kunt benaderen om je guest blog post geaccepteerd te krijgen.

Vraag jezelf van tevoren af of de blog post die je aanlevert een toegevoegde waarde zal leveren aan de blog. Zo niet dan kun je beter en andere blog proberen.

Veel blogger hebben een van tevoren ingenomen negatieve houding ten opzichte van public relationship professionals aangezien zij meestal een commerciële insteek hebben. Het is daarom van belang om van tevoren transparant, open en en eerlijk te zijn over je bedoelingen.

Uiteindelijk is het de doel van de bloggers om meer lezers te krijgen dus zorg ervoor dat ze dit bereiken.
Wanneer je de bloggers hierbij helpt zal uiteindelijk de effectiviteit van je guest blog posts ook meer effect genereren.
Promoot daarom je guest blog posts op je social media accounts, je eigen site en in andere presentaties.

Enkele nuttige tips om in contact te raken met de beoogde bloggers en relatie met ze aan te gaan:

  • Abonneer jezelf op hun nieuwsbrief, social media accounts en retweet hun beste berichten, betrek ze meer bij uw blog door bijvoorbeeld een video of audio interview af te nemen.
  • Lees hun blog zodat je weet wat zijn/haar doelgroep aanspreekt en zorg ervoor dat je een gepersonaliseerde email stuurt die aanspreekt en niet meteen in de prullenmand beland.
  • Een contactmoment via Facebook of Twitter zorgt voor een meer informele manier van contact leggen dan het versturen naar het hoof e-mailadres of wanneer u gebruikt maakt van het contactformulier.

Noteer voor jezelf en de blog eigenaar het volgende:

  • Noteer de links naar de beste content die je op je eigen blog hebt gepubliceerd.
  • Noteer de links naar de beste content die je op andere blogs hebt gepubliceerd.
  • Noteer hoeveel volgers je hebt op je social media accounts en op je nieuwsbrief. Laat ook zien hoeveel er wordt gereageerd op je blog posts en hoe vaak die gedeeld worden om zo de betrokkenheid van je doelgroep aan te kunnen tonen.
  • Noteer het aantal bezoekers die er op je blog posts afkomen, waar ze vandaan komen en hoe lang ze op de site blijven.

Wanneer blijkt uit bovenstaande notities dat je een blog eigenaar veel te bieden hebt dan kun je uitreiken naar bloggers die de discussie leiden en je artikel daar wellicht geaccepteerd krijgen.
Zo niet dan kun je beter uitreiken naar de iets minder populaire blogs om daar eerst je geluk te beproeven en zo als blogger je portfolio op te bouwen.

Checklist voor het aanleveren van aansprekende content:

  • Lever geen kant en klare content maar voorzie de blogger alleen in kort- en bondige informatie waarmee hij/zij eenvoudig uit de voeten kan. Zo laat je genoeg ruimte over voor de blogger om er zijn eigen “twist” aan te geven en het persoonlijk voor hem en zijn lezers te maken. Dit voorkomt dat de blog post een verkooppraatje wordt en zal de geloofwaardigheid van de blog post ten goede komen.
  • Zorg dat je een interessant nieuwswaardig of spraakmakend verhaal kan aanleveren.
  • Doe onderzoek naar mogelijk bestaande gepubliceerde content die in conflict kan zijn met jouw verhaal.
  • Formuleer een pakkende titel en meta description. Dit zal ook helpen om je artikel een groter bereik te geven op sociale media kanalen aangezien dit binnen de 140 tekens van een Tweet past en dus eenvoudig gedeelt kan worden. Eventueel kun je meerdere titels aanleveren die ook bruikbaar zijn voor social sharing.
  • Zorg dat de backlinks al in vroeg in de tekst verwerkt zijn zodat je hier zoveel mogelijk controle op kan uitoefenen en de SEO voordelen het grootst zijn. Plaats niet teveel backlinks in de tekst. Beperk het tot een minimum en link alleen uit naar authoratieve content en sites. Zorg ervoor dat de blogger op de hoogte is van de belangrijkste link die je erin wilt houden.
  • Vermeld de links naar originele bronnen. Doe dit tevens voor aangeleverd beeldmateriaal wanneer je hier credits voor hoort te geven en geef dit duidelijk aan.
  • Doe zoekwoordenonderzoek met de Google Adwords Keyword tool of een commerciële keyword discovery tool zodat je weet welke zoekwoorden populair zijn in de niche en wellicht kom je zoekwoorden tegen waar je nog niet aan had gedacht om over te schrijven.
  • Lever beeldmateriaal van voldoende kwaliteit aan in de vorm van video, plaatjes en wellicht een infographic (of grafiek/tabel) waarin je redelijk eenvoudig data op een visuele manier aantrekkelijk kunt presenteren.
  • Lever links aan naar aanvullende informatiebronnen.
  • Som feiten en belangrijke punten op met opsommingstekens.
  • Lever wanneer dat gepast is een banner widget aan dat de blogger kan gebruiken om de blog post te promoten. In veel gevallen kan de blogger je post ook uitlichten op een prominente plek van zijn site.
  • Voorzie de blogger van een link naar het algemene persbericht wanneer dat er is.
  • Via Wisestamp.com kun je een aantrekkelijke email signature maken die extra impact maakt bij het aanleveren van je content.
  • Vraag of je het artikel mag lezen voordat het gepubliceerd wordt zodat je nog eventueel tips kan geven of correcties kunt maken.

Nazorg:
Wanneer je content is gepubliceerd begint de nazorg. Nu is het zaak om ad rem op de reacties te reageren samen met de blogger.
Zorg er dus voor dat je genoeg feiten kunt presenteren om eventuele kritische reacties te kunnen weerleggen en je verhaal kunt onderbouwen.
Laat men weten voor wie je werkt maar reageer wel vanuit je eigen naam en dus niet als onpersoonlijke merknaam.
Hiervoor moet je natuurlijk van tevoren afspraken maken met de blogger en eventueel je opdrachtgever wanneer je dit in opdracht doet.
Tot enkele dagen na het publiceren van je post is het zaak om de post te promoten via je eigen (social media) kanalen om het bereik te vergroten.
Nodig mensen uit om te reageren en de content te delen met hun netwerk.
Zorg dat je de opgebouwde relatie met de blogger in stand houdt door regelmatig contact te onderhouden op een persoonlijke manier. Op die manier zal de blogger een blijvend positieve attitude ten opzichte van jouw merk behouden. Je kunt dan ook makkelijker toekomstige nieuwswaardigheden aandragen.

Omkopen, wel doen of niet doen?

Een blogger behoort niet te worden omgekocht, maar een incentive als een videos, ebook, infographic of spraakmakende afbeeldingen, prijzen of een uitnodiging voor een bepaald evenement is wel iets dat relevant is en meerwaarde kan bieden aan het aanbod van je guest post.
Andere incentives kunnen zijn: Mogelijkheid tot het verkrijgen van toegang tot producten in de nog beta fase, discount coupon codes of contests die beschikbaar worden gemaakt voor de lezersdoelgroep.
Merkvoorkeur behoort niet te worden afgegeven aangezien dit de geloofwaardigheid van de blogger zal aantasten.
Een onafhankelijke review echter kan op meer sympathie en erkenning rekenen dan een promotionele peptalk.
Daarnaast is het zo dat bloggers wettelijk verplicht zijn om te vermelden wanneer het om een sponsored post gaat.
Dit is zo geregeld in de Wet handhaving consumentenbescherming, Federal Trade Commission in de Vereenigde States, Consumer Protection Regulations in het Vereenigd Koninkrijk en andere instanties in andere landen.
Daarnaast is dat sponsored posts volgens de regels van Google moeten worden gemarkeerd met een “nofollow” tag waardoor de zoekmachines en PageRank verdeling niet beïnvloed wordt.

Meten is weten!
Je kunt eenvoudig achterhalen in je web statistieken waar je bezoekers vandaan komen en of je gust blog post dus veel bezoekers doorstuurt naar je site en hoe lang ze daar blijven hangen en eventueel converteren.
Wanneer je de guest blog post hebt gepubliceerd op een populaire blog dan heb je kans dat andere bloggers dit oppikken en er ook een artikel over schrijven en linken naar je artikel. Dit trickle down effect zorgt ervoor dat je nog meer lezers krijgt en dus nog meer bezoekers naar je site.

Ga dus van tevoren na wat je wilt bereiken. Dit kunnen factoren zijn zoals:

  • Hoeveel van de aangesproken bloggers hebben er daadwerkelijk over je verhaal geschreven?
  • Hoeveel andere nieuwssites en bloggers hebben het verhaal daarna opgepikt?
  • Hoe groot is het bereik ongeveer geweest?
  • Hoeveel reacties, likes en tweets heeft je content gekregen?
  • Hoeveel verkeer heeft dit artikel opgeleverd nar je site?
  • Hoeveel conversies (nieuwsbrief opt-ins, leads, verkopen) heeft dit verkeer opgeleverd?

Hoe kun je blogs vinden die interessant zijn om te targeten?
Hier enkele tools en sites voor die je zoektocht kunnen vereenvoudigen:

Twitter research:

Influence rank:

  • Alexa.com Siteinfo: Website ranking gebaseerd op verkeer data
  • Seoquake: Seo identificatoren en mogelijkheid om blog url´s te scrapen
  • Semrush: Een schatting van Google zoekmachine verkeer
  • Feedcompare: Vergelijking van aantal Feedburner abonnementen
  • Klout: De Klout score geeft weer hoeveel invloed een blogger heeft op Twitter en andere sociale media
  • Peerindex: Vergelijkbaar met Klout gebaseerd op sociale invloed
  • Kred: Invloed ranking gebaseerd op activiteiten op Facebook en Twitter

Meer handige tools:

  • Pitchengine : maken en publiceren van pitches die zijn geoptimaliseerd voor social media.
  • Pressitt: Hier kun je online social media press releases maken (SMPRs)
  • Bitly: Hiermee kun je url´s verkleinen en voorzien van een zoekwoord. Tevens kun je de statistieken inzien hoe vaak erop geklikt is. Gebruik Bit.ly niet voor affiliate links want deze worden verwijderd en dan ontvang je dus geen affiliate inkomsten wanneer dat gebeurd.
  • Google alerts : Email notificaties voor in te stellen keywords die gepubliceerd worden op het web. Gebruik “keyword” voor exact searches.
  • Trackur : Social media scanning
  • Viralheat : Social media scanning
  • Tweetbeep : Email notificaties voor vernoemingen op Twitter
  • AMEC Valid Metrics Framework : Een framework en template voor het opzetten van campagne metingen.

Meer info resources:

 

Heeft u zelf nog tips op- of aanmerkingen? Laat het weten in het reactieveld hieronder.

About admin

Wij benaderen voor u relevante blogs en leveren kwalitatieve content aan die potentieel viraal kan gaan en u veel exposure geeft!

Leave a Reply